2022. június 25-én egy szerencsétlen balesetben összetörték Balázsmotort. Bajtársunk könnyebb sérülésekkel megúszta, ő jól van.
Mentőmotorost ért baleset a hétvégén
Mi ezzel a címmel olvastuk a híreket, nem sokat, de szándékosan nem is kerestük őket. A többé-kevésbé pontatlan tudósítások alapvetően korrekten fogalmaznak, és a lényegben igazuk van: valóban egy Bajtársunk szenvedett balesetet a 71-es főúton hétvégén.
Esetszerűen közlekedett a motor
Motorosunkat egy magas időfaktorú esethez riasztották a baleset előtt, ezért kéklámpával és szirénával közlekedett a kétszer egy sávos főúton. Az autósok sorban le is húzódtak előle a sáv jobb szélére, míg nem sokkal az akarattyai benzinkút előtt egy másik autó is – látszólag – így tett. Valójában vezetője ezzel a manőverrel a balra kanyarodáshoz készült fel, majd amikor a két szembejövő jármű elhaladt, gyors irányváltással bekanyarodott balra, épp az előzését már megkezdett mentőmotor elé. Bajtársunk erőteljesen fékezett, de ezzel már csak az ütközés erejét tudta csillapítani. Ő maga riasztotta bajtársait a baleset után, akik gyorsan kiértek, és kórházba szállították. Más személyi sérülés nem történt, a kivizsgálások után szerencsére az derült ki, hogy Bajtársunk is csak könnyebb sérüléseket szenvedett. Egy nap után hazaengedték a kórházból, jelenleg otthon lábadozik. Az aggódó és bátorító üzeneteket a nevében is, ezúton is köszönjük.
Mi lesz a szolgálattal?
Jelenleg erősen „motorszűkében” vagyunk: a balatoni önkéntes szolgálatra Balázsmentőmotort és a BMW-t vihettük el BLS és ALS (azaz ápolói és mentőtiszti/orvosi) motornak. A CB500 jár rendezvényekre, persze nyáron ezek között is erősen válogatnunk kell: ha egy adott napra több meghívást is kapunk, biztosan nem tudjuk mindet teljesíteni.
A régi Crosstourer budapesti bázissal fut az OMSZ által szervezett munkavégzés keretein belül, és bár a szolgálatszáma alacsony, központi ALS motorként nem mozdítható. Veszprémben CiLi motorunk dolgozik ALS motorként, ez szintén OMSZ által szervezett – nem önkéntes – szolgálatot jelent. A másik veszprémi motor az egyik NC750-es – a két NC nem alapítványi tulajdonú motor, szemben a másik héttel.
Az OMSZ fenntart még magának a budapesti bázison a mi motorjainkból a fentieken kívül két Honda Pan Europeant és a saját másik NC750-esét. Mivel így a BLS szolgálat bőven megoldható a fővárosban is, az egyik Pan Europeanunkat „kértük el” a balatoni szezon maradék szolgálataira. Ebben a kérdésben meg is kaptuk a támogatást, így aztán várhatóan szerdától folytatódik az önkéntes szolgálat a világosi bázison a BLS motorokkal is – mentőtiszti motorként a BMW természetesen továbbra is, e sorok írása közben is szolgálatban van.
Az, hogy Balázsmotorra mi vár, még sok tényező kérdése: műszaki szakvéleményre van szükségünk a szerviztől, és még a baleset kivizsgálását követő rendőrségi határozatot is várjuk, amivel a biztosítási ügyintézés elindítható lesz. Azonban nem sok jót remélhetünk: egyéb sérülései mellett a motornak – némi antropomorf jellemzéssel érve – „kitört a nyaka” a baleset során, így aztán tényleg csak reménykedni merünk abban, hogy van még jövő számára.
Egy ország összefogása volt mögötte
Pedig nem túlzás azt állítani, hogy Balázs és CiLi motorjaink beszerzését eleve egy ország összefogása tette lehetővé. Amikor Dorka 2019 végén kampányt indított a mentőmotorokért, még „csak” egy Crosstourer megvásárlása volt a cél, később a CsodaCsoport kampányba való beszállása után lett ez kettő.
Akkor óriási médiakampány zajlott értünk országosan, írt rólunk a Blikk, a Csajokamotoron, a Hegylakók, a helyi lapok, mint a Veszpresszó, a veol.hu, voltunk az ATV-ben, a Mokkában, a Spájzban, gyűjtött nekünk az Euromotor, a Hegylakók, volt jótékonysági musicalest Veszprémben és pár hétig tényleg mindenki tudta, mik is azok a mentőmotorok.
Balázsmotor Dorka kisfia után kapta a nevét, a másik Crosstourerünk pedig azért lett CiLi, mert a mára már alapítványként tevékenykedő CsodaCsoport eredeti neve Civil Licit csoport volt – és hát a másik motort is illett valahogy elnevezni.
Hogy mi lesz Balázzsal, azt majd a már említett ügyintézések után fogjuk látni, abból a szempontból viszont bajban vagyunk, hogy állandó partnerünk, a Honda az ilyen típusú modellek gyártását már befejezte – nem túlzás azt mondani, hogy a két utolsó Crosstourer került hozzánk a 2019-es kampány után. Szó szerint a világ két külön pontjáról „vadászták össze” őket akkor. Így ha a legrosszabb forgatókönyv következik be, és motort kell vennünk, bajban leszünk a típusválasztással is – és persze az anyagi forrásokkal is, hiszen ezt a kettőt sem tudtuk volna ilyen hatalmas külső segítség nélkül előteremteni. A mentőmotorok kihasználtsága pedig, ahogy fent kifejtettük, az idei évben különösen magas – és a tervek szerint ez a jövőben sem fog az ellenkező irányba változni. Az önkéntes szolgálat folytatásához pedig mindenképpen ragaszkodunk, hiszen az önkénteseink által vállalt szolgálatok magas száma és a motorok által teljesített esetszámok is azt mutatják, hogy erre szükség van, és igény is jelentkezik rá minden oldalról.
Sajtótájékoztatót terveztünk
A közelmúltban kezdtük el egy sajtótájékoztató szervezését július 5-én 16:00 órára a Váci Mentőállomásra: ennek eredeti témája ugyan szintén a járművekkel kapcsolatos, de eredetileg egy pozitív hírre korlátozódott volna. A sajtótájékoztatót megtartjuk, így a jó hírekről mi is majd utána, később számolunk be – azonban a fentiek miatt kénytelenek leszünk a rossz hírt is érinteni akkor is.
És persze a távlati és közeli terveket, célokat is, mert az biztos, hogy ha a hogyant még nem is tudjuk, egyelőre nem állhatunk meg – a nehézségek ellenére a motoros életmentésnek folytatódnia kell.