Köszönjük, ha minket támogatsz adód 1%-ával.
Adószámunk: 18019807-1-13

Történelmi háttér

2008-ban az OMSZ Mentőmotoros Szolgálatán belül új egységek láttak napvilágot. Céljuk a gyors, szakszerű egészségügyi beavatkozás biztosítása azokon a területeken, ahol a mentőautók kiérkezése több időt venne igénybe.  A 3 db Yamaha Jog R típusú robogó a Mentőszolgálat tulajdonát képezte, melyeket 2007-ben vásároltak a Yamaha Harmatitól. Ezek kétütemű, szíjhajtásos robogók, amelyek külön olajzással működnek.

2008 június 1-jén szolgálatba léptek Magyarország első mentőrobogói, melyek a Budai Várban, illetve a zsúfolt Váci utcában teljesítettek szolgálatot. Személyzetük kilenc szakképzett mentőápolóból és mentőtisztből állt. A Budai Várat látogató turisták ellátásán kívül a környező forgalmas közlekedési csomópontokban történő balesetek felszámolásában is jelentős szerepet kapott a robogó, mivel könnyű manőverezhetőségének köszönhetően hamarabb ért a helyszínre a forgalmi dugókban.

2009-ben az előző év sikerességének köszönhetően a Váci utcában szolgálatot teljesítő robogó átkerült Budapest belvárosának egyik legforgalmasabb területére, az Astoriára. A csapat létszáma tizenkettőre bővült, a robogók száma pedig háromra gyarapodott. 2009-ben 144 esetet láttak el a robogók.

2010-ben a szűkös anyagi források miatt a robogós szolgálat rövidített szezonban működött, a dolgozók létszáma is csökkent. Az Astoria állomást egy másik turisztikailag is kiemelkedő helyszín, a Római Part váltotta fel, ahol a vendéglátó-ipari egységek mellett a vízisport-telepek miatt is kiemelkedő szerepet tölt be a gyors segítségnyújtás. A MAVIR támogatásával három új robogót kapott a szolgálat, így lehetőség nyílt további mentési feladatok, mozgóőrségek vállalására is. Ezek Yamaha Aerox R típusú robogók, melyek igen sportos külsővel rendelkeznek. Ez a típus egy igazi városi jármű kellő nyomatékkal és gyorsulással, a 190 mm-es tárcsafékek pedig a megállást is biztonságossá és kezelhetővé teszik. A feszes futóműnek köszönhetően sportos vezetési élményt nyújt. Hátránya, hogy igen nagy a hasmagasság, illetve az ülésmagasság.

A 2011-es év – annak ellenére, hogy nagyon nehezen indult el a szolgálat – áttörést hozott a mentőrobogó életében. A Mentőmotoros Szolgálaton kívül álló okok miatt a két mentőrobogó helyett csak egy robogót engedtek üzembe állni, és végül június elsejével a Központi Mentőállomásról indulhatott az egyetlen robogó. Mentőrobogósainknak a motorszertár adott helyet, amelyet otthonossá tettünk magunknak. 2011-ben igazán fontos szerepet láttunk el a budapesti mentés érdekében, mivel sikeres évet tudhattunk magunk mögött 365 kivonulással és több mint 2000 megtett kilométerrel.

A nagy változást azonban a 2012-es év jelentette, akkor az Országos Mentőszolgálat eladta az 50 köbcentiméteres robogókat, amelyek árából kettő darab Honda SH 300-as típusú nagyrobogót vásárolt. A nagyobb motornak (279 ccm) és a nagyobb kerekeknek köszönhetően már a padkára való felhajtás és a rosszabb minőségű utak sem jelentenek akadályt. Ezekkel a mentőjárművekkel megnőtt a bevethetőség határa is, és végre sikerült megkülönböztető jelzést is szerelni rá, amivel jelentősen megrövidült a helyszínre érkezés ideje. Viszont így a közlekedésünk is veszélyesebb műszakká vált, mivel a pesti közlekedők nincsenek felkészülve ezekre a (sűrű forgalomban) gyorsan közlekedő robogókra. Emiatt volt több kisebb karambolunk is.
A nagyobb távolságú és gyorsabb bevethetőségnek köszönhetően a statisztikában nem mutatkozott jelentős visszaesés. 2013-ban négy hónap alatt 522 esetet láttak el a robogósaink.
2014-ben engedélyt kaptunk a hosszabb szolgálatteljesítésre, így a négy hónapból hat hónap lett, és ennek köszönhetően rekord esetszámot tudhatunk magunkénak, 1078 esetben riasztották a mentőrobogót.

Mindezekkel párhuzamosan dolgozunk az „egyszemélyes” protokollokon (mivel a robogós, motoros mentés még nemzetközi szinten is újdonság, kevés a szakmai tapasztalat és az irányelv), hogy a robogós, motoros segítségnyújtó a lehető leghatékonyabban végezhesse munkáját.