Köszönjük, ha minket támogatsz adód 1%-ával.
Adószámunk: 18019807-1-13

Szakmai anyagok

Archív anyagok a 2015-ös szezonból

A Mentőmotoros Szolgálat 2006-ban teljesítette első teljes szezonját. Az elmúlt években folyamatosan emelkedett a riasztásaink száma, a motorok kihasználtsága egyre nőtt.

A 2015-ös év az eddigi leghosszabb szezon volt a Mentőmotoros Szolgálat életében. Március közepétől szeptember végéig üzemeltek a motorjaink. A szezon ideje alatt minden korábbi év esetszámát messze meghaladva robogóink és motorjaink összesen 2230 riasztást kaptak!!! A statisztikánkat feldolgozva elmondhatjuk, hogy ebből 1559 alkalommal – azaz 70 %-ban! – a mi egységünk ért először a helyszínre és mindenki mást megelőzve kezdte meg a beteg vagy sérült(ek) ellátását.

Az év során 50 esetben kerültek alkalmazásra a Szolgálatnál rendszeresített speciális mentéstechnikai eszközök. Összesen 20 olyan alkalom volt, amikor több sérült volt a helyszínen. Ezeken a kárhelyeken összesen 62 beteget láttunk el, ebből 14 sajnos gyerek volt. Az idén összesen 42 gyerek szorult segítségre, közülük 5-en súlyos, vagy életveszélyes állapotban kerültek kórházba. 41 eszközös légútbiztosítás történt, ami azért is fontos eredmény, mert egyedülálló módon a munkacsoportunk által kidolgozott speciális eljárásrendet használtuk. 62 alkalommal riasztottak bennünket “segélymotorként”, azaz olyan helyzetekben, amikor a már helyszínen lévő mentőegység eszköz, vagy kompetencia hiányában nem tudta megoldani a feladatot.

A mentőmotorok és a mentőrobogók vonulási számai 2015-ben 

Természetesen tudjuk, hogy a száraz számok szinte semmit sem jelentenek olyan esetekben, amikor minden egyes kivonulás emberi sorsokat, fájdalmat vagy épp egy sikeres mentést rejt. De ez az egyetlen módszer, amellyel mérhetővé tudjuk tenni a hatékonyságot. Látható, hogy mozgalmasan telt az évünk, sok nehéz szituáció és érdekes mentési feladat áll mögöttünk. 

Gyakran kérdezik tőlünk: miért van szükség Mentőmotorra?

A világ minden táján, Szingapúrtól Amerikáig mindenhol dolgoznak mentőmotorok. Különböző szakmai elvek mentén a nagyvárosokban (pl. London, Szingapúr) és az autópályák (Magyarország, Ausztria, Németország) mentén is hatékonyak a különböző motoros egységek. A zsúfolt városi környezetben a motorok/robogók lényegesen hamarabb érnek a helyszínre, mint a mentőautók. Az autópályákon a gyorsaság és a mozgékonyság jelent behozhatatlan előnyt.

A motorok feladata az, hogy a lehető leggyorsabban juttassa el a grandiózus felszerelést és a magasan képzett szakembereket a balesetek, rosszullétek helyszíneire, hogy a lehető leggyorsabban kezdhessük meg a sérültek, betegek ellátását. Ma már tudjuk, hogy egy súlyos/életveszélyes állapotú sérült túlélése, vagy gyógyideje azon múlik, hogy a baleset bekövetkezte után az első 10 percben milyen ellátást kap! A világon mindenhol az a cél, hogy ezen a szűk intervallumon belül magas szintű ellátót juttassunk a helyszínre. A Mentőmotoros Szolgálat helyszínre érkezési ideje (2010-ben) kevesebb mint a fele volt, mint az Országos Mentőszolgálat négykerekű mentőjárműveinek.

Az OMSZ Mentőmotoros Szolgálata a világon egyedülálló módon orvosokkal és mentőtisztekkel, tehát felsőfokú végzettséggel rendelkező egészségügyi személyzettel dolgozik. Emellett csak a mi motorjainkon található ilyen magas szintű egészségügyi felszerelés.

2008 óta Budapesten dolgozni kezdtek mentőrobogóink is. A robogók azokon a helyeken jelentenek jó alternatívát, ahol autóval nehezen, vagy egyáltalán nem lehet közlekedni. A városon belüli motoros/robogós mentésben is maximálisan kihasználhatók a kétkerekűek előnyei. A dugókban, a kocsik közt, vagy akár a járdán haladva lényegesen előbb kezdhetjük meg a kritikus állapotú betegek ellátását, így javítva a túlélést és csökkentve az esetleges későbbi károsodások kialakulását. A robogók felszerelését itt megtekintheti.

A motoros/robogós ellátók előnye még a nagyfokú mobilitás. Egy átlagos mentőegység idejének döntő része azzal telik el, hogy az ellátott beteget eljuttatja a kórházba, ott végig csinálja a betegfelvételi procedúrát. Nálunk a beteg állapotának megfelelő ellátás és stabilizálás után döntünk arról, hogy kell e a beteget kórházba szállítani és ha kell, azt milyen szintű mentőegység tegye. Miután a beteget átadtuk a szállítást végző egységnek, a motor/robogó azonnal újra bevethető. Ily módon lényegesen több beteget tudunk ellátni, hatékonyabbá téve a sürgősségi betegellátást.

Eseteink egy részében nincs szükség a szállítás megszervezésére, a beteg otthon maradhat. Ilyenkor nem terhelődik az ellátás az amúgy is szűkös eset, -rohamkocsi állományra, így tehermentesítjük őket.

A mentőmotorok minden évben tavasztól őszig dolgoznak Magyarország útjain és a Fővárosban.