Flotta
Alapítványunk jelenleg használt járművei
Honda VFR 1200XD Crosstourer (2019)
2019 utolsó szolgálati napján balatoni motorosunk a Szépkilátás Étterembe tartott, ahol rendszeresen vendégül látnak minket. Az ebéd azonban elmaradt, mert egy fiú segítségre szorult: rosszul esett trambulinozás közben. Később kiderült, nem lett komoly baja, azonban anyukája ezután úgy döntött, gyűjtést indít egy újabb mentőmotorra. Ehhez a CsodaCsoportot (akkor még: Civil Licit Csoport) támogatását is megnyerte, így év végén nem is egy, hanem két vadonatúj, automata ALS motorral bővült flottánk. Az egyikük a kampányban megkapta a fiú után a Balázsmotor nevet, a másik a Civil Licitre utalva CiLi lett. Azóta ők látják el a balatoni motor feladatait a nyári szezonban, és az Önkéntes Mentőmotoros Szolgálat bázisát adták, egészen 2022 nyaráig. Ekkor ugyanis egy – nem Bajtársunk hibájából bekövetkező – balesetben Balázsmotor összetört. Mivel a sérülései a további mentőmotoros igénybevétellel összeegyeztethetetlenek voltak, és a totálkár ítéletét is megkapta, meg kellett válnunk tőle. Szerencsére a Biztosító korrekten kezelte a helyzetet, ezért gyorsan pótolni tudtuk: a 2023-as szezonban megérkezett hozzánk egy használtan vásárolt, de nagyon kevés kilométeres, megegyező korú, típusú, színű (és azóta matricázású) motorkerékpár. Ő az elődje emlékére a II. Balázs nevet kapta.
- Rendszám: UOE-056 (CiLi), UON-132 (II.Balázs). Korábban: UOE-057
- Évjárat: 2019
- Köbcenti: 1237
- Motor: V4, 76°-os elrendezésben, vízhűtéses
- Meghajtás: kardán
- Teljesítmény: 128 LE
- Forgatónyomaték: 126 Nm
- Fokozatok száma: DCT
- Tengelytáv: 1595 mm
- Végsebesség: 235 km/h, mentőmotorként: 210 km/h
- Abroncsméret elöl: 110/80 R19
- Abroncsméret hátul: 150/70 R17
- Hosszúság: 2285 mm
- Szélesség: 915 mm
- Alapmodell tömege megtankolva: 280 kg
- Mentőmotor tömege megtankolva: 334 kg
- Megkülönböztető jelzések: Juluen B19, M58, M43 fénytechnika, Juluen hangvezérlő, FNGP-200 tölcsér
- Bázisállomás: Balatonvilágosi Mentőmotoros Bázis
BMW R1200 GS Adventure
2019-ben alapítványunkat hatalmas megtiszteltetés érte több alkalommal is. Először egy BMW R1200 GS-t kaptunk adományként, majd a nyár utolsó napján egy mentés kapcsán a BalázsMotor és CiliMotor civil kezdeményezés eredményeként 2 db HONDA Crosstourer-t vehettünk a befolyt támogatások összegéből, melyből futotta egy ALS motor teljes felszerelésére is…
- Rendszám: UMG-774
- Évjárat: 2016
- Köbcenti: 1170
- Motor: boxer, vízhűtéses
- Meghajtás: kardán
- Teljesítmény: 125 LE
- Forgatónyomaték: 125 Nm
- Fokozatok száma: 6
- Tengelytáv: 1507 mm
- Végsebesség: 220 km/h, mentőmotorként: 200 km/h
- Abroncsméret elöl: 120/70 R19
- Abroncsméret hátul: 170/60 R17
- Hosszúság: 2210 mm
- Szélesség: 953 mm
- Alapmodell tömege megtankolva: 260 kg
- Mentőmotor tömege megtankolva: 310 kg
- Megkülönböztető jelzések: Juluen B19, M58, M43 fénytechnika, Juluen hangvezérlő, FNGP-200 tölcsér
- Bázisállomás: OMSZ Bázis Mentőállomás
Honda CB500X
2015-ben a Budapest belvárosában szolgálatot teljesítő „kis motorjaink” cseréje is megkezdődhetett. Így ebben az évben alapítványunk által egy magánadomány segítségével beszerzésre került egy HONDA CB 500X. A felajánlást úgy kaptuk, hogy csak mentőmotor lehet belőle, és akkoriban ápolóink számára egy új korszak kezdődött ezzel a motorral a robogók után.
- Rendszám: ULZ-878
- Évjárat: 2015
- Köbcenti: 471
- Motor: sor2, vízhűtéses
- Meghajtás: lánc
- Teljesítmény: 47 LE
- Forgatónyomaték: 43 Nm
- Fokozatok száma: 6
- Tengelytáv: 1421 mm
- Végsebesség: 180 km/h, mentőmotorként: 155 km/h
- Abroncsméret elöl: 120/70 R17
- Abroncsméret hátul: 160/60 R17
- Hosszúság: 2095 mm
- Szélesség: 830 mm
- Alapmodell tömege megtankolva: 195 kg
- Mentőmotor tömege megtankolva: 240 kg
- Megkülönböztető jelzések: Whelen fénytechnika, Whelen hangvezérlő
- Bázisállomás: OMSZ Bázis Mentőállomás
Honda VFR1200X Crosstourer (2014)
A Mentőmotoros Szolgálat 2012 őszén egy új motorral bővült az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. támogatásának köszönhetően. A mentőmotor egy Honda VFR 1200X Crosstourer volt. A motor minden elvárásunkat teljesítette, azonban sajnos egy balesetben azóta összetört. Mégis van ilyen mentőmotorunk a flottában, ugyanis 2014-ben egy második, megegyező modell csatlakozott hozzánk, ezt a motort azóta is használjuk.
- Rendszám: ULM-042
- Évjárat: 2014
- Köbcenti: 1237
- Motor: V4, 76°-os elrendezésben, vízhűtéses
- Meghajtás: kardán
- Teljesítmény: 95 LE
- Forgatónyomaték: 126 Nm
- Fokozatok száma: 6
- Tengelytáv: 1595 mm
- Végsebesség: 230 km/h, mentőmotorként: 210 km/h
- Abroncsméret elöl: 110/80 R19
- Abroncsméret hátul: 150/70 R17
- Hosszúság: 2285 mm
- Szélesség: 915 mm
- Alapmodell tömege megtankolva: 275 kg
- Mentőmotor tömege megtankolva: 336 kg
- Megkülönböztető jelzések: Whelen fénytechnika, Whelen hangvezérlő
- Bázisállomás: Vác Mentőállomás
Nyugalmazott motorjaink: Honda ST1300 Pan European
A 2010-es évben 3 db Honda ST 1300 Pan Europeannal bővült a flotta, melynek akkor még markáns részét képezték a mentőrobogók is. A Pánok (ahogy mi hívjuk őket) 10 év alatt rengeteg km-t tettek meg. Sajnos lassan meg kellett kezdődjön ezen motorok selejtezése, 2023-ban elérték törvényben szabott életkoruk határát. Hazánkban ugyanis 13 évnél idősebb jármű kéklámpásként nem lehet forgalomban. Ezért a két Pan European közül a jobb állapotút 2023-ban értékesítettük, az idősebb pedig a forgalomból kivonva továbbra is Alapítványunk tulajdonában van. Ez a motor törekvéseink szerint egyre fontosabb szerepet kap a mentőmotorosok vezetéstechnikai felkészítésében. Épp ezért akár meg is lehet látogatni: a Continental Safety-Hungary Kozma utcai gyakorlópályáján bárki megcsodálhatja. Kérjük azonban megértéseteket: a motorral a Safety képzésein is csak mentőmotorosok gyakorolhatnak.
- Rendszám: UJW-841, UJW-843
- Évjárat: 2010
- Köbcenti: 1261
- Motor: V4, 90°-os elrendezésben, vízhűtéses
- Meghajtás: kardán
- Teljesítmény: 118 LE
- Forgatónyomaték: 117 Nm
- Fokozatok száma: 5
- Tengelytáv: 1491 mm
- Végsebesség: 225 km/h, mentőmotorként: 180 km/h
- Abroncsméret elöl: 120/70 R18
- Abroncsméret hátul: 170/60 R17
- Hosszúság: 2282 mm
- Szélesség: 935 mm
- Alapmodell tömege megtankolva: 331 kg
- Mentőmotor tömege megtankolva: 378 kg
- Megkülönböztető jelzések: Whelen fénytechnika, Whelen hangvezérlő
- Bázisállomás: Continental Safety-Hungary, Bp., Kozma utca
És a kakukktojások...
Honda CR-V hybrid RW (Tádé)
A 2022-es évre világossá vált, hogy Vácott mentőtiszti kocsinkra mindig nagy szükség van, ekkor már 24 órás szolgálatokat teljesített. Azonban a pótlása – bár ritkán vált szükségessé – nehezen volt megoldott. 2022-ben már működött az Önkéntes Mentőmotoros Szolgálat is, ahova pedig szintén jól jött volna egy MTK. Így pályázati pénzből a váci állandó működését tudtuk biztosítani, amint megérkezett hozzánk Tádé. A korábbi CR-V-nktől annyiban különbözik, hogy ez egy automataváltós, hybrid modell, és a támogatási szerződése miatt csak Vácott és környékén dolgozhat. Azonban a segítségével a 2023-as önkéntes szezonra a másik MTK-nk felszabadult, és csatlakozni tudott a balatoni flottához. Vácott pedig minden működött tovább zavartalanul.
- Rendszám: TDE-874
- Évjárat: 2021
- Köbcenti: 1993
- Motor: soros 4 hengeres benzin+elektromos
- Meghajtás: hibrid
- Teljesítmény: 184
- Forgatónyomaték: 315
- Végsebesség: 180
- Abroncsméret: 235/65R17 104H
- Hosszúság: 462.5
- Szélesség: 185.42
- Magasság: 172
- Gyorsulás (0-100): 9.4
- Hasmagasság: 210 mm
- Csomagtér: 940
- Megkülönböztető jelzések: Juluen LegionFit fényhíd (1370 mm, 12 modul + sarokfények), 8 x M43 külső LED, 2 x M45 külső LED, 1 db SAF 101H vezérlő, 2 x YS134 hangszóró, Federal Signal erősítő
Honda Jazz e:HEV (2020)
A COVID járványnak köszönhetően Alapítványunk feladatai is sokat változtak. Megjelentek a COVID mintaszállító motorok, majd bejött a tél, és ezzel nagyjából egy időben a folyamatos ilyen jellegű szolgálat. Ekkor kölcsönkértünk egy autót, ami „keveset fogyaszt, sokat elvisz” a Hondától. Március végéig nekünk is adtak egyet, de kiderült, hogy ez az idő kevés lesz, és meg is szerettük a kiskocsit. Egy Adjukössze kampány és jelentős forgalmazói kedvezmény segítségével így végül 2020 év végén megvásároltuk. Amíg feladatai mást nem engednek, azóta is COVID minták szállítására használjuk.
- Rendszám: SIF-956
- Évjárat: 2020
- Köbcenti: 1498
- Motor: soros 4 hengeres benzin+elektromos
- Meghajtás: hibrid
- Teljesítmény: 98 LE
- Forgatónyomaték: 253 Nm @ 4700 rpm
- Végsebesség: 175 km/h
- Abroncsméret: 185/60 R15 88H
- Hosszúság: 4044 mm
- Szélesség: 1694 mm
- Magasság: 1526 mm
- Gyorsulás (0-100): 9,4 sec
- Hasmagasság: 136 mm
- Csomagtér: 304 l, 1205 l-re alakítható
- Megkülönböztető jelzések: megkülönböztető jelzéseket nem kap, matricázása tervben van
Honda Cr-v
2019-ben az évi 1% adományokból régi álmunkat tudtuk megvalósítani, amely szerint végre nem csak a szezonban (áprilistól-októberig) lehet együtt a csapat, hanem télen is. Értelemszerűen télen nem lehet motorozni, így Alapítványunk beszerzett egy HONDA CRV 4×4-es gépjárművet, melyet 2019 márciusában állítottunk szolgálatba az Országos Mentőszolgálat kérésének megfelelően Vác telephellyel.
- Rendszám: RFX-239
- Évjárat: 2018
- Köbcenti: 1498
- Motor: 1.5 V-TEC Turbo DOHC, 4 henger, 16 szelep, benzin
- Meghajtás: AWD
- Teljesítmény: 173 LE
- Forgatónyomaték: 220 Nm
- Végsebesség: 210 km/h
- Abroncsméret: 235/55 R19
- Hosszúság: 4587 mm
- Szélesség: 1854 mm
- Magasság: 1679 mm
- Gyorsulás (0-100): 9.2 s
- Hasmagasság: 201 mm
- Csomagtér: 561 l / 1123 l
- Megkülönböztető jelzések: Juluen LegionFit fényhíd (1370 mm, 12 modul + sarokfények), 8 x M43 külső LED, 2 x M45 külső LED, 1 db SAF 101H vezérlő, 2 x YS134 hangszóró, Federal Signal erősítő
Korábban használt motorok és eszközök
Az alábbi anyagok alapítványunk korábbi, 2015-ös honlapjáról átvett archív cikkek. Ezeket az adatokat érdekességként, hagyománytiszteletből és a mentőmotoros szolgálat történetének könnyebb kutathatósága miatt vettük át.
A kezdetek… A szolgálat 2005-ben egy Yamaha FJR 1300-al kezdte meg működését. Ez a motor sajnos 2009 őszén egy balesetben összetört, szerencsére a vezető komolyabb sérülések nélkül megúszta.
A következő évben a flotta 2 db új FJR-el bővült.
Időközben a megkülönböztető jelzés változott, 2009-ben új fényvisszaverő matricázást kaptak a gépek.
A 2009-es évben egy igazi kuriózummal gyarapodtunk, támogatóink jóvoltából egy Harley Davidson Electra Glide Police modellt kaptunk. A motor szakmai okok miatt 2013 elején értékesítésre került.
Kezdetben három Pan Europeanunk volt az alábbi matricázással. Közülük egy sajnos összetört, így a mai napig már csak ez a kettő van szolgálatban, külsejük időközben kicsit megváltozott..
Végezetül egy kis játék: íme a két új Crosstourer, a BMW és a Pan European letölthető színezőként. A képet köszönjük FirKaticának! A színező letöltéséhez kattints a képre.